هر چیزی که باید درباره نوبت دهی کارخانه آرد بدانید

هر چیزی که باید درباره نوبت دهی کارخانه آرد بدانید


بیایید بیشتر درباره نوبت دهی کارخانه آرد بدانیم 

به‌ خوبی می‌دانیم آرد محصولی استراتژیک و مهم در زنجیره غذایی انسان است. تولید، عرضه و تحویل این کالا به‌ صورت استاندارد و با بالاترین درجه کیفی یکی از مهم‌ترین اهداف دولت‌ها و تولیدکنندگان آن است. همین موضوع باعث شده است کارخانه‌داران جهت تسریع حمل‌ونقل محصولاتی همچون آرد و غلات، به سمت سیستم‌های هوشمندی همچون سیستم نوبت دهی کارخانه آرد به رانندگان فعال در خطوط جاده‌ای روی آورند.  

از آنجایی که سیستم‌های فناوری اطلاعات کلیه شاخه‌های زندگی صنعتی را در برگرفته و موجب افزایش کیفیت کارکرد در بیشتر زمینه‌های اقتصادی، مالی، صنایع تولیدی و جابه‌جایی کالاها شده است، استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز سیستمی در شاخه حمل‌ونقل نیز دور از انتظار نیست. در این گفتار می‌خواهیم به روش‌های مؤثر در افزایش سرعت و بهره‌وری سیستم‌های نوبت‌دهی و حمل کارخانه‌های آرد بپردازیم.

از دانه تا نان، مسیری دشوار اما ممکن! 

استفاده از سامانه نوبت دهی رانندگان کارخانه آرد در واقع راهکاری بسیار هوشمندانه جهت طی این مسیر است. دانه‌های گندم به‌ عنوان مهم‌ترین تأمین‌ کننده چرخه غذایی انسانی است. همین مطلب نشان‌دهنده ضرورت تولید و عرضه آن در تمامی جوامع است. سرعت پخش این کالا برای بسیاری از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان محصولات زیرمجموعه آن همچون آرد و سبوس بسیار مهم بوده و بر کیفیت غذایی آن اثرگذار است. حفظ سلامت محصول در تولید سایر مشتقات و زیرمجموعه‌های تولیدی از آرد ضروری است.  

تمامی موارد بالا دلایلی است تا بدانیم استفاده از فناوری در صنایع غذایی به‌خصوص آرد و گندم تا چه اندازه مهم است. سیستم‌های هوشمند مورد استفاده در صنعت تولید و عرضة کالاهای غذایی، مستقیماً بر شرایط کیفی و نرخ تمام‌شدة محصول مؤثر بوده و بر افزایش عرضة کالا در بازارهای داخلی و جهانی تأثیرگذار است. همین امر موجب شده تا دولت‌ها به کارخانه‌داران دولتی و خصوصی پیشنهاد دهند تا هرچه بیشتر با پیشرفت‌های سیستمی و تکنولوژی‌های آنلاین همسو شوند.

سیستم نوبت دهی کارخانه آرد 

سیستم نوبت دهی کارخانه آرد از آن جمله تکنولوژی‌های یکپارچه‌ای است که با نام اتوماسیون خطوط حمل‌ونقل محصولات غذایی معروف شده است. این سیستم که توسط شرکت تجارت آفتاب طراحی گردیده، با دقت برترین کارشناسان و مهندسین نرم‌افزار تهیه و تولید شده است. برترین تکنولوژی‌های روز در انتخاب پلتفرم‌های آن استفاده شده و با تکنیکی‌ترین نرم‌افزارهای موجود در جهان نوشته شده است.  

ساختار تمام یکپارچه آن موجب شده تا راندمان کارخانه‌های تولید و عرضه محصولات آرد و گندم به‌ طور قابل‌ملاحظه‌ای بالا رفته و بر افزایش کیفی و کاهش نرخی محصولات آنان اثرگذار باشد. از سوی دیگر به کاهش اوقات تلف‌شدة رانندگان خطوط حمل‌ونقل کمک کرده و بر سرعت انتقال محصول از زمین تا درب کارخانه و از کارخانه تا فروشگاه‌های توزیع کالا تأثیری مستقیم بگذارد.  

سیستم اتوماسیون نوبت‌دهی در واقع سامانه‌ای کنترلی است تا علاوه بر چک کردن مقادیر محصولات منتقل شده و بررسی میزان حجم انبار به افزایش فرایند تولید، عرضه، خرید و فروش کالا کمک کند. این تکنولوژی بی‌نظیر فرایند کارخانه‌های تولیدی را زیر نظر گذاشته و به شکلی فوق‌العاده منجر به تسریع امور می‌گردد. سیستم نوبت دهی کارخانه آرد در سه بخش اطلاعات اولیه، ‌تبادلات پیشرفته و زیرسیستم‌های یکپارچه طراحی شده و کلیه زیرساخت‌های موردنظر کارفرمایان را در نظر می‌گیرد.

 ویژگی‌های اتوماسیون نوبت‌دهی کارخانه آرد 

از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این سیستم وجود معماری نرم‌افزاری همه‌جانبة آن است که موجب شده علاوه بر افزایش سرعت کار، بسیار منعطف بوده و تغییرات ناگهانی شرایط حمل‌ونقلی جاده‌ای را در نظر بگیرد. افزون بر آن سطوح کاربری بسیار آسانی داشته و اپراتورها جهت استفاده از این سامانه دچار مشکل نخواهند شد. گرافیک به‌کاررفته در این سیستم جذابیت استفاده از آن را بالا برده و به کاربران کمک بزرگی می‌کند. 

سیستم نوبت دهی کارخانه آرد قابلیت تطبیق با تمامی خطوط حمل‌ونقل، ‌ ثبت اطلاعات هویتی رانندگان و مخازن و ذخایر آرد کشور را داراست. امکان ثبت و کنترل فاکتورهای ضروری مورد استفاده در بارگیری ماشین‌آلات، ارائه کلیه گزارشات مدیریتی در داشبورد مدیران، آنالیز زمان بارگیری، ‌ تحویل و ارزیابی پارامترهای موردنظر از دیگر امکانات این سیستم است.  

امکان بایگانی داده‌های گذشته، ضبط اطلاعات ضروری، گزارشات انبارداری مرتبط با موضوع و تناسب عملکردی سیستم با نمودارهای از قبل تعیین‌شدة بازار حمل‌ونقل از دیگر نکات مهم طراحی و قابلیت‌های کاربردی این سیستم یکپارچه است. در صورت وقوع هرگونه باگ سیستمی کارشناسان برتر شرکت تجارت آفتاب امکان رفع آن را داشته و در سریع‌ترین شرایط ممکن به برطرف‌کردن آن اقدام می‌کنند. این سیستم از جدیدترین و امن‌ترین نرم‌افزارهای روز دنیا استفاده کرده است. 

زیرسیستم‌های مهم مورد استفاده در سامانه نوبت دهی کارخانه آرد 

در سیستم نوبت دهی کارخانه آرد امکان بررسی سیلوهای آرد در زمان بارگیری وجود دارد. افزون بر آن ظرفیت هر سیلو، حجم ورودی و خروجی محصول، قیمت خرید و فروش آرد، کنترل اتوماتیک موارد بارگیری کامیون‌های باری، توان و سرعت تخلیه انبار از آیتم‌های موجود در این سامانة یکپارچه است. از جمله زیرسیستم‌های مهم آن، امکان ثبت و پیگیری توزین مقادیر آرد و گندم بوده که میزان ورود و خروج محصول به انبارهای سیلو را تعیین می‌کند. 

همچنین امکان مانیتورینگ و گزارش‌دهی در لحظه را برای مدیران و کارشناسان ارشد ایجاد کرده و توانایی بررسی کلیه پارامترهای ضروری را به آن‌ها می‌دهد. ضرورت بررسی دمای محیطی ماشین‌آلات جهت نقل‌وانتقال محصول موجب شده تا در سیستم امکان بررسی آن فراهم آید. کنترل مقدار درجة دمای آرد بر حسب وزن بار تأثیر مستقیمی بر کیفیت محصول تحویل داده شده می‌گذارد.  

همین موضوع بر اهمیت اندازه‌گیری مناسب و حفظ شرایط استاندارد حمل اثر می‌گذارد. زیر سیستم‌های ارائه گزارشات نوبت‌دهی به رانندگان، زمان بارگیری و تحویل به‌موقع در مقصد از دیگر آیتم‌های دقیق و مهم نقل‌وانتقال و انبارداری کارخانه‌ها به شمار می‌رود.  

کلام آخر 

سامانه نوبت دهی کارخانه آرد سیستمی یکپارچه مشتمل بر زیرسیستم‌های مهم و کاربردی است. سیستم نوبت دهی رانندگان شیپین موجب افزایش سرعت بارگیری، تحویل سریع و به‌موقع محصول به مشتری و افزایش کیفیت خواهد شد. ازآنجایی‌که ظهور فناوری اطلاعات در تمامی عرصه‌ها عیان است، فرصت استفاده و بهره‌گیری از چنین امکاناتی را نباید از دست داد. این سیستم امکان اتصال به سایر سامانه‌های دولتی را داشته و قابلیت امکان گزارش‌گیری در لحظه را به مدیران و متولیان کارخانه‌ها می‌دهد.