مطمئن ترین و مناسب ترین راه برای هوشمندسازی حمل و نقل بار جاده ای

مطمئن ترین و مناسب ترین راه برای هوشمندسازی حمل و نقل بار جاده ای


سامانه مدیریت لجستیک هوشمند شیپین

شرکت تجارت آفتاب با سامانه مدیریت یکپارچه حمل و نقل شیپین، مدیریت لجستیک هوشمند صنایع را ممکن ساخته است. شیپین با سامانه اعلام بار سراسری، سامانه ارتباطی هوشمند صاحبان بار با شرکتهای حمل و نقل، تکنولوژی کنترل روندها و امنیت لجستیک ویژه صنایع، تکنولوژی مدیریت آنلاین پایانه‌ها، سیستم های نوبت دهی غیر حضوری و ترکیبی، اپلیکیشن پیشرفته اعلام بار رانندگان و ارتباط آنها با شرکتهای حمل و نقل، سریع ترین، مطمئن ترین و مناسب ترین راه برای هوشمندسازی حمل و نقل بار جاده ای می‌باشد.

به دلیل شلوغ بودن سالن های اعلام بار و لزوم حضور فیزیکی رانندگان و نیز وجود روابط و  فساد سازمان یافته برای بردن بار بهتر و زودتر و همچنین توزیع بار از طریق واسطه‌ها روند دریافت بار بسیار مبهم شده است که نارضایتی رانندگان را منجر می‌گردد. شیپین با نوبت دهی مجازی در جهت شفاف سازی و برقراری عدالت توزیع بار میان رانندگان قدم برداشته است.

رانندگان می توانند با استفاده از سامانه شیپین از سراسر کشور نوبت گرفته و از میان بارهای موجود در سالن اعلام بار مجازی، بار مناسب خود را اولویت بندی کرده و سپس سیستم شیپین به صورت هوشمند و با در نظر گرفتن نوبت و اولویت انتخابی تمامی رانندگان، بار مناسب را به هر راننده تخصیص می‌دهد. اساس سامانه نوبت گیری مجازی شیپین، عدم دخالت عامل انسانی در تخصیص نوبت می‌باشد.

سامانه لجستیک هوشمند چیست و مزایای آن چیست؟

همسویی با تکنولوژی و ایجاد یک رابطه‌ دو طرفه با آن برای هر صنعتی لازم است و لجستیک از این مقوله مستثنی نیست. لجستیک هوشمند  این اجازه را می‌دهد تا با هوشمندسازی امور جاری در این صنعت، نتایج بهتری کسب شود.

لجستیک هوشمند چیست؟

لجستیک هوشمند یا Smart Logistic، عنوانی ترکیبی از سیستم لجستیک و منطق انسانی در زمینه‌ شبیه‌سازی توانایی تبیین و ارائه راه حل برای مشکلات پیش روی لجستیک است.

در مدیریت لجستیک هوشمند می‌توان با الگوبرداری از مدیریت ردیابی در صنایع حمل‌ و نقل و جریان اطلاعاتی که در بیشتر اوقات سریع‌تر از حد تصور است، منابع موجود را از طریق تکنولوژی‌هایی همچون حس‌گرها و یا ارتباطات تلفن همراه، بهبود بخشید و در نتیجه تغییراتی مثبت در فرایند توزیع بار و جابجایی سریع اطلاعات ایجاد کرد.

مهم‌ترین ویژگی‌های لجستیک هوشمند چه مواردی هستند؟

هوشمند سازی ارکان مختلف لجستیک باعث می‌شود تا در نهایت، عملیات وابسته به نیروی انسانی کاهش پیدا کرده و در عوض، عملیات‌ خودکار با استفاده از منابع هوشمند و ماشینی جایگزین آن‌ها در مراحل عملیات حمل‌ و نقل بار شود.

از جمله جذاب‌ترین نتایج لجستیک هوشمند برای مخاطبین کسب‌ و کارهای مختلف، امکان مخابره اطلاعات در هر لحظه است که از سویی دیگر برای مجموعه‌های لجستیکی، امکان کنترل و به کارگیری داده‌های بیشتر را نیز فراهم می‌آورد.

در واقع با ترکیب مفاهیم مهم Internet Of Things با لجستیک، دیدی بازتر برای فعالان این حوزه نسبت به کاربرد هوش مصنوعی به وجود می‌آید که سبب افزایش راندمان و سرعت انجام اومر مختلف در شاخه‌های گوناگون این صنعت می‌شود.

با وجود اینترنت و هوشمندسازی لجستیک می‌توان در مدت زمان کوتاهی، شاهد کاهش خطاهای پر هزینه از لحاظ زمانی و مالی و صرفه‌جویی در اسفاده از نیروی انسانی در بخش‌های عملیاتی و پرخطر، دسترسی به مختصات و اطلاعات بسته‌ها در لحظه، حذف ضایعات، افزایش خدمات مشتریان و در نتیجه افزایش رضایتمندی آن‌ها و افزایش کنترل سازمانی بود.

آیا به کارگیری لجستیک هوشمند لازم است؟

هوشمندی، یکپارچگی، انعطاف‌پذیری و تأثیرات اجتماعی از مهم‌ترین تأثیرات پیوند فضای هوشمند و لجستیک است. البته لازم به ذکر است که رسیدن به چنین دستاوردی، نیازمند به وجود آمدن زیرساخت‌هایی مهم در سطح ملی و حتی در برخی موارد بین‌المللی است.

با مدیریت لجستیک هوشمند می‌توان به ارائه‌ی خدمات تأثیرگذار، حفظ مشتریان قدیم و جذب مشتریان جدید، بررسی مداوم کیفیت ارائه خدمات، بهبود مستمر آن‌ها و طراحی سرویس‌هایی جدید دست یافت.

مزیت‌های لجستیک هوشمند؛ 

  • کاهش هزینه‌ها
  • هزینه‌ی انبارداری
  • هزینه‌ی نیروی انسانی
  • هزینه‌ی خواب سرمایه
  • هزینه‌ی بسته بندی کالا
  • هزینه‌ی ارسال سفارشات

کاهش زمان ارسال سفارشات

مشتریان وفادار، مهم ترین سرمایه هر کسب و کار هستند. از مهم ترین دغدغه‌های کسب و کارهای آنلاین، افزایش رضایت مشتریان است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته در سایت FixLastMile در ارتباط با رفتار مشتریان، ۲۷٪ از خریداران سفارش خود را لغو کرده اند چون گزینه تحویل در همان روز در دسترس نبوده است.

این آمار نشان می‌دهد که کاهش زمان ارسال سفارشات، رابطه‌ی مستقیمی با میزان رضایت مشتریان دارد. سامانه مدیریت لجستیک هوشمند شیپین، از مهم ترین اقدامات ما در افزایش رضایت مشتریان است.

افزایش نظارت بر عملکرد

مدیریت لجستیک هوشمند، افزایش نظارت بر عملکرد ناوگان حمل و کارمندان را موجب می‌گردد. با افرایش تعداد سفارشات حمل بار و به تبع آن، افرایش تعداد ناوگان حمل بار ، کنترل و نظارت بر عملکرد ناوگان حمل به روش‌های سنتی، تقریبا غیر ممکن است. هوشمند سازی لجستیک باعث می‌شود تا با صرف کمترین هزینه، در همه لحظات ناوگان حمل بار خود را زیر نظر داشته باشید.

افزایش دقت در ارسال سفارشات

بدترین اتفاقاتی که ممکن است در ارسال بار رخ دهد، ارسال نادرست بار یا معیوب شدن آن حین ارسال است. این مورد، تنها سبب تحمیل هزینه ارسال مجدد به کسب و کار نمی‌شود، بلکه آسیب اصلی به برند شما وارد می‌شود. زیرا اشتباه در ارسال سفارش به از دست رفتن مشتری و یا در مواردی از دست رفتن گروهی از مشتریان منجر می‌گردد.

به کمک سامانه لجستیک هوشمند شیپین، این اشتباهات تقریبا نزدیک به صفر می‌رسد. زیرا منشا اغلب این اشتباهات نیروی انسانی است و با هوشمندسازی لجستیک، این اشتباهات به ندرت رخ می‌دهد.

 تا اینجا از منافعی که مدیریت لجستیک هوشند شیپین برایمان به ارمغان می‌آورد آگاه شدیم و متوجه شدیم که هوشمندسازی لجستیک یکی از ترندهای روز دنیاست. اما چگونه باید مدیریت لجستیک را هوشمند سازی کنیم؟

راهکارهای مختلف جهت هوشمندسازی لجستیک

از عصر ارتباطات و تاثیرات آن در زندگی خود نمی‌توان غافل شد. تاثیراتی مثل موج گسترده خریدهای آنلاین، آموزش‌های مجازی که همه روزه با آن سر و کار داریم. شرکت‌های بزرگ اینترنتی با بالا رفتن حجم سفارشات و رقابت شدیدی که در کسب و کارهای آنلاین ایجاد شده است، با دو راهکار کلی مواجه هستند:

  • افزایش ظرفیت منابع انسانی و تجهیزات
  • افزایش راندمان عملکرد ظرفیت‌های موجود

شرکت‌های پیشرو در کسب و کارهای آنلاین نظیر آمازون، روش دوم را انتخاب برگزیده‌اند. در این روش با پرداخت هزینه حداقلی و با استفاده از راهکارهای مختلف لجستیک هوشمند که به آن می‌پردازیم، به سود بسیاری می‌شود دست یافت.

لجستیک الکترونیک

با اینترنت، زمینه‌ای مناسب برای دستیابی هرچه بیشتر به اطلاعات صحیح عرضه و تقاضا فراهم شده است. لجستیک الکترونیک بر تأمین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان شرکت‌های بزرگ، تأثیری عالی داشته است.

لجستیک اینترنت اشیا

با استفاده از اینترنت اشیا صنایع زیادی توانستند صرفه‌جویی‌های بسیاری در هزینه‌های جاری خود انجام دهند. به‌ کارگیری اینترنت اشیا در مدیریت لجستیک هوشمند، نحوه تامین و توزیع کالا را دگرگون کرده است.

لجستیک هوش مصنوعی

هوشمندسازی لجستیک به مثابه استفاده بهینه از نیروی انسانی در طول انجام فرآیند است و در این پروسه حذف کامل نیروی انسانی اتفاق نمی‌افتد.

چگونه می‌توان مدیریت لجستیک هوشمند ایجاد کرد:

  • مدیریت هوشمند منابع
  • کاهش خطای انسانی
  • پیش بینی دقیقتر از آینده
  • بهینه سازی مسیرها
  • بهبود خدمت رسانی به مشتریان

جمع بندی

پر هزینه ترین بخش زنجیره تامین، لجستیک است که بهترین راهکار برای کاهش هزینه این بخش از صنعت، هوشمند سازی آن می‌باشد. به کارگیری لجستیک هوشمند، کاهش هزینه‌ها و زمان ارسال سفارشات خود و رضایت مشتریان را منجر می‌شود. بنا بر پیش بینی‌های انجام شده تا ۱۰ سال آینده شرکت‌های SME نیز به هوشمندسازی لجستیک خود خواهند پرداخت. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر مقاله سیستم نوبت دهی رانندگان را مطالعه کنید.