برنامه‌ریزی لجستیک هوشمند در صنعت حمل و نقل

برنامه‌ریزی لجستیک هوشمند در صنعت حمل و نقل


لجستیک هوشمند در صنعت حمل و نقل چه کاربردی دارد؟

صنعت حمل و نقل یکی از پیچیده‌ترین و تأثیرگذارترین صنایع هر کشور ازلحاظ فراهم کردن تسهیلات و امکانات مرتبط با تولید، انبارداری، عرضه و توزیع بار و خدمات است. ‌می‌دانیم که برای ایجاد ارتباط بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان، فرآیندهای متعددی وجود دارد و با گسترش دامنه و حجم فعالیت‌ها در این عرصه، تحقق شاخص‌های مرتبط با بهره‌وری در ایجاد این ارتباط، به‌شدت پیچیده می‌شود. در ادامه به اهمیت لجستیک هوشمند در صنعت حمل و نقل می‌پردازیم.

مدیریت هزینه‌های موجود در صنعت حمل و نقل

مهم‌ترین عامل رقابت بین صنایع مختلف و تولیدكنندگان و ارائه‌كنندگان خدمات، هزینه‌های موجود در زنجیره‌ تأمین می‌باشد. صاحبان بار و مدیران زنجیره‌های تأمین تلاش‌گسترده‌ای در جهت كاهش هزینه‌‌های زنجيره تأمین انجام می‌دهند.

ازجمله این تلاش‌ها انجام مطالعات در زمینه برنامه‌ریزی لجستیک هوشمند در صنعت حمل و نقل است. هزینه‌های لجستيك از بزرگ‌ترین هزینه‌هاي صنعت حمل و نقل است كه راه‌های مختلفی براي بهینه سازی آن بررسي و اجراشده است.

یكی از راه‌حل‌هایی كه از دهه ۱۹۷۰ در اروپا به‌منظور افزایش بهره‌وری در زنجیره تأمین و كاهش هزینه‌ لجستیك اجرا شد و به‌سرعت جایگاه ویژه‌ای در مدیریت زنجیره تأمین یافت، ایجاد نقاط خاص لجستیكی با هدف تجمیع کلیه فعالیت‌های حوزه لجستیك و تخصصی سازی و افزایش كیفیت و گستره خدمات لجستیك بود. به اين نقاط خاص مراكز لجستيك گفته می‌شود و هدف اصلی مراكز لجستیك، ارائه خدمات عمومی و ارزش‌افزوده لجستیكی به جریان‌های بار است.

عملكردهای كلی لجستیك  شامل حمل‌ و نقل، انبارداری، مدیریت موجودی، سامانه‌های اطلاعاتی، تأمین، مدیریت سفارش‌ها، خدمات مشتریان، بسته‌بندی و لجستیك معكوس است و مدیریت حمل و نقل تجمیع مدیریت همه این فعالیت‌ها از تأمین‌کنندگان تا مصرف‌كنندگان نهایی است. هوشمندسازی لجستیک كاهش هزینه‌ صنعت حمل و نقل و زنجیره تأمین را به دنبال دارد.

با توجه به ماهیت فیزیکی کسب‌ و کارهای حوزه حمل و نقل، هوشمندسازی این صنعت همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است. سرعت شگفت‌انگیز رشد تجارت الکترونیک در دنیا، نوآوری‌های جدید حاصل‌شده در زیرساخت‌ حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و رویکرد مشتریان به دریافت هر چه بیشتر خدمات الکترونیکی، ابر شرکت‌های لجستیکی را واداشت تا تحقیقات گسترده‌ای در خصوص استفاده از فناوری‌ لجستیک هوشمند در صنعت حمل و نقل  آغاز کنند.

مباحث مربوط به داده‌های عظیم، واقعیت افزوده‌شده و لجستیک همه‌کاره  کاملاً مبتنی فناوری‌های نوین اطلاعاتی نظیر سامانه‌های رایانش ابری است.

در صنعت حمل بار صاحبان بار و مشتریان معمولا از يك منطقه جغرافيايي نيستند و داراي گستره اي حتي در سطح بین‌المللی می‌باشند. بنابراين لجستیک هوشمند، اعتبار شما را چند برابر خواهد کرد و لازم است که بیش از پیش به اهمیت لجستیک هوشمند در صنعت حمل و نقل پرداخته شود.

لجستيك هوشمند خدمتي نوين به صنعت حمل‌ونقل و زنجيره تأمین است و به‌ منظور ایجاد یک لجستيك جدید در مدیریت اطلاعات و همکاری بین بازیگران مختلف در صنعت حمل و نقل به وجود آمده است. 

اين نوع لجستيك مؤثرتر و کارآمدتر است و سازگاری بیشتری با محیط‌زیست دارد و می‌تواند فرآیندهای جدید و خدمات با ارزش‌افزوده بالا تولید کند.

مرکز عمومی لجستیکی یک فضای عمومی است که در آن شرکت‌های ICT می‌توانند کاربران بالقوه شرکت‌های فن‌آوری را در خدمات و محصولات فنّاورانه، باهدف بهبود بهره‌وری و رقابت، به شكل كاربردي نشان دهند. اين خدمت داراي چند قسمت است:

  • شبیه‌سازی و بهینه‌سازی فرآیندهای لجستیک
  • طراحی فرایندهای  کارآمد از طریق مدل‌سازی ریاضی
  • طراحی شبکه‌های لجستیک

شبیه‌سازی و بهینه‌سازی و طراحي شبکه‌های تدارکات برای ارزیابی سناریوهای شبکه‌های مختلف، ارزیابی هزینه‌ها و سطح خدمات به‌دست‌آمده در محل فروشگاه‌ها، تجزیه‌وتحلیل جریان، استراتژی حمل‌ونقل و در مسیرهای توزیع بار در راه‌های شهری و بین‌المللی انجام می‌شود.

سخن پایانی

لجستیک هوشمند به شبیه‌سازی تفکر انسان و توانایی استنباط او برای حل مشکلات لجستیک می‌پردازد. اين سيستم با مدیریت ردیابی از منبع لجستيك می‌تواند از طریق سنسورها و تلفن همراه جهت بهبود توزیع بار، خودكار شدن جابجايي اطلاعات و شبکه کمک کند.