مدیریت لجستیک پیشرفته در صنایع غذایی چگونه است؟

مدیریت لجستیک پیشرفته در صنایع غذایی چگونه است؟


مدیریت لجستیک پیشرفته در صنایع غذایی چگونه است؟

غذا مهم‌ترین چیزی است که زندگی بشر به آن وابسته است و تقریباً قسمت اعظم مراودات مالی و اقتصادی یک کشور هم بر روی آن می‌چرخد، نبض تپنده هر کشوری صنایع غذایی آن است ولی آیا می‌دانید که در کشورهای پیشرفته چگونه این کار به سرعت انجام می‌شود و محصولی که مثلاً دیروز در کالیفرنیا تولید شده‌است پس فردا سر از میز غذا در واشنگتن درمی‌آورد. با ما همراه باشید تا با حمل و نقل صنایع غذایی در آمریکا آشنا شوید.

نگاهی بر لجستیک صنایع غذایی در کشورهای توسعه یافته

Sysco یکی از شناخته شده ترین نام های عرصه حمل و نقل صنایع غذایی است نام این شرکت را در وبلاگ شیپین از این به‌بعد بیشتر خواهید شنید وقتی نام سیسکو می‌آید شاید بسیاری آن را با نام یک شرکت فناوری و کامپیوتر (Cisco) اشتباه بگیرند هر دو سیسکو خوانده می‌شوند ولی منظور ما در اینجا Sysco یک شرکت توزیع آمریکایی چندملیتی است که بزرگ‌ترین شرکت پخش‌کننده موادغذایی در آمریکای شمالی است.

توزیع‌کننده موادغذایی Sysco که در هیوستون است، هر ساله 21.5 میلیون تن مواد‌غذایی، گوشت، غذاهای آماده و سایر محصولات مرتبط با غذا را ارسال می‌کند. اما این شرکت چگونه از عهده‌ی این کار برمی‌آید باید بگوییم که تدارکات زنجیره تامین Sysco بسیار پیچیده است به هرصورت نمی‌توان یک شیشه خاویار را با همان روشی که یک جعبه پیاز یا یک تغار آرد منتقل می‌شود، حمل کرد. پیچیدگی کار لجستیک صنایع غذایی باعث شده‌است که اکثر نرم افزارهای مدیریت موجودی کالا عملاً به کار نیایند. اما شرکت Sysco این‌گونه کار می‌کند که از ابزارهای فنی سفارشی شده استفاده کرده تا هر روز یک برنامه لجستیکی را تنظیم کرده و سپس آن را اجرا کند.

 کار این شرکت به‌قدری گسترده است که از هر سه رستوران، کافه تریا یا استادیوم‌های ورزشی در آمریکا یکی از خدمات این شرکت برای تامین کالاهایش استفاده می‌کند، تقریباً هرجایی که غذا در آن سرو می‌شود به خدمات این شرکت نیاز دارد، دقیقاً از هر سه‌نقطه‌ای که در آمریکا غذا عرضه می‌کند یکی با این شرکت مراودات مالی دارد که جای بسی شگفتی است.البته مواد غذایی تنها چیزی نیست که در حلقه پخش این شرکت بسیار بزرگ قرار دارد بلکه این شرکت عهده‌دار تأمین مواد غیر غذایی شامل، دستمال‌سفره‌های یکبار مصرف، ظروف و فنجان‌ها، وسایل سفره، وسایل آشپزخانه و نیز تجهیزات رستوران و … است.

برای اینکه ببینیم چطور سیسکو از عهده‌ی انجام این کار بر‌می‌آید در یک مقاله جداگانه فقط به مهندسی لجستیک این شرکت می‌پردازیم تا با یک نمونه واضح از مدیریت لجستیک در صنایع غذایی کشورهای پیشرفته آشنا شویم.

هزینه های نبود فناوری های نوین در لجستیک صنایع غذایی

غذا محصولی است که تاریخ انقضا دارد، هم اینکه بسیاری از محصولات مانند میوه‌ها و سبزیجات، لبنیات و گوشت باید به صورت تازه مصرف شوند. در سبد غذایی هر انسانی موادی وجود دارد که باید به سرعت مصرف شوند به همین علت اینکه به سرعت این محصولات آماده و پرداخته شوند اهمیت بالایی دارد.

تصور کنید اگر این محصولات به سرعت بارگیری نشوند و به دست توزیع‌کنندگان نرسد علاوه بر اینکه مقدار زیادی از مواد خوردنی حیف و میل می‌شود و باید دور ریخته شود چه مقدار هزینه، سرمایه و زمان تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران فروش از بین می‌رود. حتی بعضی وقت‌ها به خاطر تاخیر در پخش مواد غذایی اتفاقات فجیع‌تری می‌افتد به طور مثال کودتای شیلی به همین خاطر رخ داد و طی آن دولت سالوادور آلنده سقوط کرد.

بله تعجب‌برانگیز است ولی دقیقاً موضوع حمل و نقل صنایع غذایی تا بدین‌پایه مهم است که می‌تواند منجر به چنین رخدادهایی شود.

گذشته از این‌ها با توجه به نیاز کارخانه‌ها و تولیدی‌های غذای خشک و تر برای رساندن این محصولات به مردم و همینطور افزایش جمعیت و در پی آن نیاز به سریع‌تر رساندن این محصولات نمی‌توان دیگر به روش‌های سنتی تکیه کرد. صنعت غذایی و فناوری اطلاعات در کشورهای پیشرفته اکنون به‌ شدت به هم وابسته هستند و نرم‌افزارهای پیشرفته و اینترنت سکان امور را در دست گرفته‌اند و اکنون جای این ابزار در بستر تولیدی‌ها و کارخانجات بزرگ ایران به خوبی آشکار شده‌است.

در همین راستا نرم‌افزار شیپین با تلاش شبانه‌روزی مهندسان شرکت لجستیک هوشمند پاسارگاد به‌وجود آمده است تمام تلاش ما بر این بوده است که بتوانیم نرم‌افزاری ایجاد کنیم که در سطح کلان و نیمه‌کلان بتواند پاسخگوی نیازهای نرم‌افزاری صنعت حمل‌ونقل در کشورمان باشد.

 می‌توانید نگاهی به رزومه شیپین بیندازید که توانسته‌ایم در زمینه‌های مختلف به‌خوبی عمل کرده و رزومه خوبی از خود به‌جا بگذاریم. این مهم را در زمینه حمل و نقل صنایع غذایی نیز به خوبی به ثمر رسانده‌ایم و توانسته‌ایم که به خوبی از عهده‌سختی‌های کار بربیاییم و در زمینه صنعت غذایی و فناوری اطلاعات خدمات ارزشمندی ارائه دهیم. امروزه لجستیک صنایع کشورهای پیشرفته براساس نرم‌افزار است و ما با آگاهی از این موضوع سعی‌ کرده‌ایم تمام زوایای کار را فهمیده و یک نرم‌افزار بسیار کارا را خلق کنیم. برای آشنایی بیشتر با نرم‌افزار شیپین از شما دعوت می‌کنیم که کاتالوگ این نرم‌افزار را دانلود کنید و یا با کارشناسان ما تماس بگیرید.